Čítali deti v minulosti viac ako dnes? Tu je zopár tipov ako povzbudiť u detí záujem o čítanie.

Počúvame to zo všetkých strán, že deti málo čítajú… A pritom je čítanie také dôležité: pre rozvoj fantázie, slovnej zásoby, sústredenia. Napr. podľa novozélandského výskumu Growing Independence (www.educationcounts.gvt.nz ) 14-ročné deti, ktoré vo voľnom čase čítali pre potešenie, mali nielen lepší vzťah k učeniu ale aj medziľudské vzťahy…
Čítali deti v minulosti viac ako dnes? Možno áno, ale aj vtedy boli deti aj dospelí, ktorých čítanie nelákalo. Zato dnes má čítanie konkurenciu v podobe moderných lákadiel (televízie, hier, internetu). Preto sme sa zamysleli, ako povzbudiť u detí záujem o čítanie aj v časoch digitálnych.

Ako povzbudiť záujem o čítanie v škole?

Čím skôr, tým lepšie

  • motivovať k čítaniu teenagera býva náročnejšie ako zaujať malého školáka,
  • neodkladajte knižky na čas, keď sa naučia “riadne” čítať,
  • predstavujte im príbehy pomocou besied, dramatizácií, čítajte im, alebo pozvite rodičov, aby deťom prečítali zo svojej obľúbenej knižky.

Knihy do každej triedy

  • niektoré deti nemajú doma prístup ku knihám, preto vyrovnávajme príležitosti,
  • budujte v triedach či na chodbách knižné búdky a čitateľské kútiky,
  • podporujte deti v tom, aby si navzájom požičiavali knihy,
  • hľadajte v škole priestor a čas na čítanie pre potešenie.
Vizualizované čítanie
  • veľa textu menej skúsených čitateľov odrádza,
  • skúste na začiatok komiksy, obrázkové čítanie, použite piktogramy,
  • ako pomôcku pri rozprávaní príbehov môžete použiť časovú os,
  • rozstrihajte text na viac častí, s ktorými sa dá hýbať, presúvať a pod.

Školská knižnica

  • spravte si vyučovanie v knižnici,
  • učte deti vyhľadávať knihy a informácie v nich skryté,
  • hľadajte možnosti, ako by sa deti mohli podieľať na budovaní a živote knižnice: pomáhať triediť knihy, mať v knižnici služby, hlasovať o tom, aké knihy sa majú zakúpiť a pod.

Čitateľské tipy

  • aj výber literatúry podlieha módnym trendom,
  • vytvorte priestor, aby sa deti mohli podeliť o to, aká kniha ich zaujala:
    • založte rubriku v školskom časopise alebo televízii,
    • spravte si nástenku literárnych kritikov,
    • hlasujte o knihe mesiaca cez ankety v edupage, na stránke školy alebo sociálnych sieťach…

Naprieč predmetmi

  • čítanie nepatrí len na hodiny slovenčiny,
  • dávajte deťom tipy na doplnkové čítanie k rôznym témam a predmetom,
  • ak viete, čo deti čítajú, určite nájdete spôsob, ako príbehy prepojiť s učivom dejepisu, geografie alebo fyziky…

Ako povzbudiť záujem o čítanie doma?

Spoločné čítanie

  • od útleho detstva deťom čítajte,
  • spoločné čítanie okrem vzťahu k príbehom, knihám a čítaniu rozvíja aj vzájomný vzťah rodiča s dieťaťom,
  • keď už deti zvládnu čítať samé, prečítajte si ich knižky tiež a rozprávajte sa o nich, alebo deti nechajte, aby čítali vám.

Detská izba plná kníh

  • deti by mali mať knihy od malička na dosah, spoznávať ich a sami si vybrať,
  • nie je to náhoda, že v mnohých výskumoch porovnávajú rôzne úspechy a schopnosti detí s počtom kníh v domácnosti, výsledky vás neprekvapia…

Čitateľský vzor

  • ak deti vidia čítať rodičov, siahnu pravdepodobnejšie aj ony po knihe,
  • porozprávajte sa s deťmi o tom, čo čítate a prečo, čo ste čítali ako deti, požičajte im svoje obľúbené detské knihy,
  • keď narazíte vo svojej knihe na dobrý vtip alebo peknú myšlienku, nenechajte si ju pre seba.

Správna voľba

  • pomôžte deťom s výberom knihy,
  • voľte podľa vizuálnej stránky, náročnosti textu ale aj podľa záujmov dieťaťa,
  • inšpirujte sa tým, čo čítajú rovesníci vášho dieťaťa alebo sa poraďte v detskej knižnici, čo je práve “in”.

Zoberte deti do knižnice

  • ideálny čas na návštevu knižnice je ešte pred tým, ako sa deti naučia čítať,
  • nechajte ich vybrať si knižku podľa vlastného záujmu (vôbec nevadí, ak ju nakoniec neprečíta(te) celú),
  • učte ich vyhľadávať knižky podľa žánru, autora alebo témy.

Čítanie v súvislostiach

  • spájate čítanie so životom:
    • navštívte miesta z príbehov,
    • navarte si obľúbené jedlo hrdinu z knižky,
    • zahrajte si prečítané príbehy napr. s legom,
    • hľadajte s deťmi ďalšie informácie k príbehu: o krajine, historickom období, prírode, vynálezoch.

Stiahnuť článok ako infografiku: Čítanie_nás_baví

Pridaj komentár